Google slår ett slag för ukrainska företagande kvinnor
På Fotografiska i Stockholm hade Google i Sverige avslutning för sitt entreprenörsprogram för ukrainska kvinnor som flytt till Sverige.
”Det är fantastiskt drivna kvinnor”, säger Anna Wikland, chef för Google i Sverige.
Målet med de sex veckor långa programmet är att hjälpa kvinnorna att förverkliga sina företagsidéer i Sverige. Deltagarna har fått lära sig regler och förordningar men även digital marknadsföring och försäljning. Under perioden har digitala möten varvats med fysiska träffar och möte med mentorer. Det var 250 ukrainska företagare ansökte till programmet och 50 kvinnor som deltog från hela Sverige.
En av anledningarna till att Google i Sverige kom i gång snabbt med utbildningsprogrammet är använts tidigare, bland annat med svenska kvinnliga startup-entreprenörer som deltagare varav många som i dag driver framgångsrika företag.
”Det är välutbildade och fantastiskt drivna kvinnor som kommit till Sverige. Det här är ett sätt att hjälpa dem och det är även bra för Sverige att ta till vara deras kunskaper”, säger Anna Wikland.
Enligt siffror från Migrationsverket befinner sig 38.349 ukrainska medborgare I Sverige, varav 23.482 har beviljats skydd enligt massflyktsdirektivet.
Google i Sverige har samarbetat med Internetstiftelsen, Ukrainas ambassad, Svensk-Ukrainska handelskammaren, Ukrainian Professional Support Center, Startup Ukraine och Nyföretagarcentrum.